سلول درمانی
شماره: 2076
1391/09/25 - 12:33
کدام سلول ها واقعا بنیادی هستند؟

دانشمندان برای اثبات اینکه سلول های مشکوک به سلول های بنیادی واقعا همان چیزی هستند که دانشمندان فکر می کردند از یک سری استراتژی استفاده می کنند که به اختصار توضیح داده می شود.

 

 

هرگاه یک توده سلولی درونی استخراج شده از یک بلاستوسیست را داشته باشیم می توانیم بنیادی بودن آن را آزمایش کنیم.

ابتدا آن را درون ظرفی با سلول های تغذیه کننده و مواد شیمیایی مناسب قرار داده و اجازه می دهید سلول ها مدتی رشد کنند و تقسیم شوند. یا اینکه نمونه های گرفته شده از مناطقی از پوست که سلول های بنیادی در آنجا قرار دارند را دارید، آنها را برای مدتی وادار به رشد و تقسیم کنید.

چگونه می فهمید که آنچه شما کشت داده اید واقعا سلول های بنیادی است؟

دانشمندان برای اثبات اینکه سلول های مشکوک به سلول های بنیادی واقعا همان چیزی هستند که دانشمندان فکر می کردند از یک سری استراتژی ها استفاده می کنند.

برای سلول های بنیادی جنینی ، محققان ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر را انجام بدهند:

·       کشت آنها برای چند ماه تا اطمینان حاصل کنند که آنها واقعا خودنوزا هستند.

·       سطوح سلول ها را به منظور یافتن مارکرهایی که تنها در سطح سلول های تمایزنیافته وجود دارند ، آزمایش کنند.

·       به دنبال حضور پروتئین oct4 و سایر ملکول ها، پیام رسانی معمولا توسط سلول های تمایز نیافته تولید می شوند.

·       تزریق آنها به موش هایی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند برای دیدن اینکه آیا تراتوما تشکیل می دهند.

تراتوما نوع خاصی از تومور خوش خیم است که شامل سلول هایی از هر سه لایه بافت اصلی جنینی است.برای تشخیص سلول های بنیادی بزرگسالان، دانشمندان معمولا از یکی یا تعداد بیشتری از تکنیک های زیر استفاده می کنند:

·       اتصال نشانگرهای ویژه به سلول ها در بافت و دیدن انیکه انها چه نوع سلول هایی را تولید می کنند.

·       برداشتن سلول ها از یک حیوان زنده مانند موش و نشان دار کردن آنها با نشانگرهای ویژه و سپس تزریق آنها به حیوان دیگر برای دیدن اینکه ایا آنها نوع بافت خاص خود را مجددا تولید می کنند.

·       با استفاده از روش های مهندسی ژنتیک سلول ها را وادار به رشد و تقسیم کنند و سپس انواع سلول هایی که سلول های اصلی به آنها تبدیل شده اند را مشخص کنند.

محققان سلول های بنیادی بر سر اینکه از میان روشهای تحقیق موجود کدام روش مفیدترین روش است و یا به عبارت دیگر برای تایید اینکه این سلولها واقعا سلول بنیادی هستند و کدامن روش به عنوان روشی استاندارد است اختلاف نظر دارند.

این زمینه علم با معیارهای مختلف مورد نیاز برای انوع مختلف سلول ها در حال تحول است. هرچه اطلاعات دانشمندان درباره خود سلول ها بیشتر شود، باید این نکته که کدام معیار برای شناسایی سلول های بنیادی مهمترین معیار است، واضح تر شود.

پایان مطلب/

 

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved